For schools

Educational programmes for the Danish school system

Fyns Grafiske Værksted tilbyder et grafisk undervisningsforløb til skoleelever.

Forløbet er udformet, så eleverne opnår viden om grafiske teknikker og en forståelse for billedsproget som kommunikationsredskab i historisk og kunstnerisk perspektiv.

Eleverne vil blive udfordret på deres refleksionsevne omkring deres motiver og de valg, der skal tages. Og de vil derved få en klar forståelse for billedsprogets kreative processer fra idéudvikling til færdigt produkt. Nøgleord: håndværk, skitsering, tegning, manipulation af plader og produktion. Undervisningen tager udgangspunkt i elevernes forestillingsevne og den positive dialog.

Gennem den skabende grafiske proces vil barnets sociale kompetencer, billedmæssige udtryk og personlige udvikling styrkes.

Både indenfor teknik og motivarbejde, vil eleverne opleve en individuel vejledning. Forløbet rummer mulighed for fordybelse og en kunstnerisk billedgennemgang.

Efter ønske kan en rundvisning på Fyns Grafiske Værksted arrangeres. Her vil eleverne kunne opleve professionelle billedkunstnerne arbejde på egne værker.

Mulige teknikker

Højtryk: Linoleum, collografi og prægning og xerolito.

Dybtryk: Koldnål, collografi, foam-radering og cola-ætsning.

Sted

Undervisningen foregår enten på skolen eller på Fyns Grafiske Værksted – aftales nærmere mellem underviseren og grafikeren.

Price

En dag med to undervisere fra kl. 9:00-15:30, talt 2 x 3 timers undervisning. Undervisningen er tilrettelagt efter der er 24 elever i klassen, som deles i 2 hold, det ene hold kan med fordel gå på Brandts eller Møntergården imens det andet hold modtager undervisning i grafik.

Pris 5.500 kr. materialer inklusive. Odense kommune kan ansøges om tilskud.

Purpose

At styrke børn og unges billedkunstkompetencer.

Grafiske undervisningsforløb sigter mod at fremme børn og unges møde med plane billeder i et historisk- og nutidigt perspektiv. Den grafiske proces giver eleverne mulighed for at udvikle deres billedkunstkompetencer og fordybe sig i kunsthåndværket. Eleverne opnår specifik viden omkring produktion og teknik, kompetencer som vil kunne danne basis for deres videre arbejde med billedkunsten.

Målgruppen

– er børn og unge på alle klassetrin. Undervisningen tilrettelægges i samarbejde med læreren(skolen) og Værkstedets underviser/kunstner. Se nærmere ved de enkelte hold.

Undervisningsforløb

Her følger INSPIRATIONS-forslag til undervisningsforløb, som Fyns Grafiske Værksted kan tilbyde. Har du som underviser andre tilgange til arbejdet med grafik, hører vi gerne om det – og forsøger at få et forløb skræddersyet til netop dine elever.

Teknik: højtryk + dybtryk
Fag: Billedkunst
Klassetrin: 4. – 6. klasse

Grafik i traditionel forstand – trykteknikker og håndværk med fokus på overfladens bearbejdning.

Eleverne bearbejder plader i linoleum eller pap – det er Hands-on hele vejen. De skal lære at disponere over fladen, snitte/ skære i pladen og valse ind/ sværte ind og til slut trykke.

Vi samles og gennemgår værkerne – en uformel snak om værkerne og deres udtryk … samt hvordan processen er forløbet.

Inspiration // Palle Nielsen

Teknik: højtryk + dybtryk
Fag: Dansk, Billedkunst
Klassetrin: 4. – 9. klasse

Hvem er jeg? Det er et spørgsmål som ofte beskæftiger unge mennesker. Hvilke virkemidler udtrykker vores karakter bedst? I dette forløb kommer identitets-spørgsmålet i spil.

Eleverne arbejder med selvportrættet. I ser på hvordan billeder virker på de sociale medier. Hvilke billeder er ægte – falske? Hvor møder vi de falske billeder, hvad er det virker, og på hvem? Vi skal se på reklamer og tale om mediernes påvirkning. Billedanalyse vil være en del af forløbet.

Inspiration // Cindy Shermann / van Gogh

Modeltegning af den morsomme slags. Vi arbejder med forskellige tegneteknikker – eleverne tegner hinanden f.eks. med bind for øjnene// med forskellige tegneredskaber// på tid// blindtegning – og meget mere. Til slut samles der op på forløbet – og alle tegningerne lægges frem så vi kan få en snak om de forskellige virkemidler.

Collage i sort-hvid. Geometriske figurer klippes i papir, hvorefter de klæbes på et større ark. Eleverne skaber hver især deres eget værk kun med sort – hvide figurer.

Forløbet kan udvides med leg med bogstaver og tal. Bogstaver og tal kan sættes sammen til mønstre. De kan også spejlvendes, hvilket er centralt i arbejdet med grafik og forståelsen af processen.

Indtryk, aftryk og udtryk – et forløb der kræver tørvejr.

I byen, parken eller et helt andet sted… går vi på jagt efter mønstre og flader. Opmærksomheden vendes mod overfladerne i omgivelserne …se dækslerne på vejen – en udtrådt dåse, fliser og meget mere. Bevæbnet med tyndt japansk papir og et stykke kul, finder vi aftryk af byen eller naturen. Aftrykkene kommer med hjem på skolen. Her arbejder vi med simple aftryksformer. Efter en kort introduktion kan eleverne arbejde videre i grupper.

Odense centrum og havn er udgangspunktet for denne tur med fokus på to meget forskellige udtryk. På turen finder og fotograferer eleverne udvalgte steder med grafitti. Vi ender på Fyns Grafiske Værksted, hvor vi vil få demonstreret grafik af en professionel grafiker. Vi gennemgår de forskellige

Måder at trykke grafik på.

Yderligere oplysninger kontakt:

info@fynsgrafiskevaerksted.dk or +45 6613 9973

Give your consent

fynsgrafiskevaerksted.dk uses cookies to collect statistics that improve the experience of the website. By continuing on the website, you accept our cookie policy.